F-22 Раптор
2,011,092 5,379
 

  donbass.hellas ( Слушатель )
20 ноя 2009 13:48:31

Тред №166408

новая дискуссия Дискуссия  141

Ув. BlackShark, а ссылкой не поделитесь (желательно англоязычной ), чтобы можно было носом ткнуть греческих товарищей (по поводу Ф-35).
Google мне ничего не дает (может запрос неправильный делаю "F-35 stall problem" с вариантами interceptor,...)?
  • +0.00 / 1
  • АУ
ОТВЕТЫ (2)
 
 
  BlackShark ( Эксперт )
20 ноя 2009 14:35:42


У меня только АиК (Авиация и Космонавтика, 11й номер за этот год). Другой инфы не имею пока. Ссылаются там на представителей "Лохам от Мартина"Подмигивающий. Они же утверждали, что интерцепторы будут изготовлены из РПМ, на этом, мол, основании ЭПР не изменится (интересно, элемент под нагрузкой в потоке из РПМ?).

Кстати, лишние пару десятков кг, мол, не изменят ситуацию в ведущейся до сих пор на Ф-35 борьбе с перетяжелением конструкции. Ну, может, на фоне сотен кг - разницы нет, согласен.
  • +0.10 / 2
  • АУ
 
  kurill ( Слушатель )
20 ноя 2009 17:58:16


Искать стоит по сочетанию accelerated stall F-35.
Вот результат
F-35 Lightning II status and future prospects September 17, 2009 (by Bjørnar Bolsøy)

Another example of preemptive measures is found on the folding wing section on the F-35C carrier model. Jets flying in the transonic regime are prone to a phenomenon called "accelerated stall". One way this can occur is in a steep, high G turn where asymmetric shock formation can cause one wing to loose lift -- or stalling -- forcing the plane into a roll, and possibly a spin. Wing drop problems has plagued some earlier fighter programs and due to the inherently unpredictable nature of transonic airflows modern computer tools and wind tunnel procedures are still not refined enough to accurately predict airflows in these cases. As a practical solution Lockheed Martin designers have mounted an aerodynamic spoiler towards the leading edge of the folding wing. In case of a wing drop the spoiler pops up interfering  with the airflow and restoring control. This is simply a precautionary step; if the problem does not show up during flight testing, the spoilers will be removed on the production planes. A simple procedure when compared to the extensive task of having to redesign the wing. This kind of "lessons learned" from earlier programs is an essential condition for the F- 35 program. "We have tried to think of every possible problem that might occur and taken steps to prevent them", Burbage explains
  • +1.83 / 13
  • АУ