https://rg.ru/2017/1…ej-rf.htmlАмериканские истребители пятого поколения F-22 Raptor оказались неспособны отслеживать перемещения российских Су-30СМ и Су-35 в небе Сирии, сообщил
Aviation Week командир 95-й экспедиционной истребительной эскадрильи ВВС США, базирующейся на авиабазе Аль-Дафра в ОАЭ.
Подполковник американской армии (его имя не называется) рассказал, что по мере того, как сжимается кольцо вокруг террористов, российские истребители все чаще оказываются рядом с американскими. И это становится для пилотов США неприятным сюрпризом, поскольку F-22 не обладает набором датчиков, необходимых для идентификации самолета ночью.
- Мы пытаемся выйти с русским пилотами на связь по специальному каналу, но они не отвечают, - пожаловался военный.
Пилоты Raptor столкнулись и с рядом других неудобств. F-22 лишен возможности обмениваться данным через тактическую систему Link 16 и летчикам приходится рассказывать в рацию "то, что они видят". Еще одна проблема заключается в отсутствии нашлемной системы целеуказания.
- Мне приходится оглядываться и искать того парня (российский истребитель - прим. "РГ"). И часто я смотрю туда, где видел его в последний раз, вместо того чтобы видеть местоположение цели в своем шлеме, - рассказал подполковник. Летчик признался, что полеты в Сирии требуют намного более быстрого принятия решений, чем заведено в американских ВВС.
Первый в мире серийный истребитель пятого поколения F-22 Raptor разработан фирмами Lockheed Martin, Boeing и General Dynamics и принят на вооружение в 2005 году. В процессе эксплуатации самолета выявились его слабые места: несовершенство электроники и малый запас топлива. А операция в Сирии показала, что дорогостоящее стелс-покрытие истребителя
выгорает на солнце и боится песка. В 2011 году производство F-22 было свернуто в пользу F-35.
http://aviationweek.…over-syria"...Potentially threatening aircraft are often close enough to see visually, but the busy airspace makes identifying their type and allegiance a challenge, Ox said. This is particularly difficult at night because the Raptors do not have the
advanced electro-optical/infrared capability integrated into the F-35 or fourth-generation fighters via external pod.
“It’s so crowded, the typical employment game plans, tactics that we use are happening at much longer ranges than the current fight,” Ox said. “It really accelerates our timelines and puts us into very short decision times, especially as those platforms we are trying to identify get closer and closer to our defending point.”
Once the Raptors have verified that the aircraft are non-coalition, the pilots must relay what they are seeing to tactical control, such as the airborne E-3 Sentry and the ground-based Combined Air Operations Center, coalition aircraft and ground troops. It is their responsibility to move the other aircraft in the area out of harm’s way in case a confrontation occurs, Ox said.
In this defensive counterair (DCA) role, the main advantage the Raptor brings is its advanced sensor suite and fusion capability. But where the F-15 Strike Eagles performing DCA in the region are able to send and receive critical battlefield information over Link 16, the tactical data link used by most Air Force aircraft, the F-22s do not have full Link 16 capability. This means the Raptors can receive data and imagery from other aircraft in the battlespace over Link 16, but cannot send the advanced picture the fifth-generation aircraft generates to the rest of the force.
Instead, the F-22 pilots must rely on traditional voice communication to describe what they are seeing, Ox said.
Once the air pace around the threatening aircraft is deconflicted, it becomes a waiting game. The Raptors are closely monitoring the Russian fighters for any sign of aggressive behavior, and are ready to act at the slightest hint of a confrontation....
...One factor that limits the Raptors’ ability to effectively monitor the Russian fighters is lack of a helmet-mounted cueing system, which equips many other fighters such as the
F-35. Such a capability would make DCA operations more effective, particularly in congested airspace, Ox noted. In current operations, Raptor pilots lose time looking back and forth between the visual airspace and the information on the displays.
“It’s just that extra step, and now I’m having to look back outside and find this guy, and a lot of times I’m just looking where I last saw him instead of looking with the helmet and actually having some symbology that shows me exactly where he is,” Ox said. “It would be great to be able to keep our eye on the guy that you are watching and having all that information that is already known to the jet be presented to you.”..."