Цитата: McSim от 02.11.2008 02:22:19
Но теперь меняет многое кризис. На Усть-Лугу денег будет не хватать. Не знаю, как повернётся, но Прибалтийские порты строились не на голом энтузиазме "А давайте, порт будет ещё и здесь!". Места правильные, причём выбранные не аборигенами. Палдиски - тоже незамерзающий порт, к примеру. В Силламяэ много уже вложено российским бизнесом. Отказ от них - реальные потери. Так что, как мне кажется, надо выкупать эстонскую ж/д, скупать сейчас порты, откуда инвесторы ушли или уходят. А затем уже на политическом фронте двигаться. Более того, я уверен, что непреклонность российского правительства именно эту цель и преследует. Но могу ошибаться, конечно.
Вот пример США - замечательная статья из американского Chronicles Magazine
http://www.chroniclesmagazine.org/?p=719У России есть интересы и она думает, что ее интересы будут уважать и относится как к равной. Россия - капиталистическая страна со своим тараканами (олигархами) и верой, что на деньги можно купить все. США же государство идеологическое. Она не может уважать интересы России или представить, что у России может быть сфера влияния, потому что, по американски, Россия входит в американскую сферу влияния (США принадлежит мир) и никто не может быть им равный. Тут есть коллизия, столкновения мировозренческих взглядов, которые не разрешимы.
То же самое в Эстонии и Латвии - покупка российскими интересами транспортных или производительных "активов" - совершенно вредна. Противодействие там культурное и расовое, дело мы имеем с духовными наследниками зоологического фашизма в худшей форме (немецкие фашисты все же поприятнее будут прибалтийского отброса) и поборниками этнической чистоты, а не с купцами, пардон, не с Павлами Третьяковыми. Кормить их совершенно бесмысленно и компромис не возможен, потому что вид на мир противоположен и ценности не совпадают. Я об этом пишу в совершенно другом контексте - (извините, пишу по английски), но смысл "почему" понятен и объяснен подробно -
In some way it reminds me of the situations Russians (collectively, i.e. Russian speaking Untermenschen of different ethnicities) face in the ethnic statelets of Estonia and Latvia. Some local Russians entertain the illusion that if they learn the local language perfectly, pretend to be Estonian or Latvian, then they would actually be able to integrate within larger and explicitly ethnic states and so escape the daily abuse and discrimination. On the other hand many Russian businessmen believe that if they buy assets in the Baltics, they would then somehow be able to alter their own and their linguistic kin's plight for the better. Regional Russian governments, like the folks at the St. Petersburg city government, have an opinion that if they sponsor totally apolitical cultural events in Estonia and Latvia, stage “city weeks”, dispatch vice-mayors and classical musicians, then that would also change something. Unfortunately it won’t. Russian speakers can buy up every single building in the old town of Tallinn or gain control of all Soviet-Estonian industrial assets (not that there are many left) but they would never attain equal human, civic or language rights or convert their wealth into influence under current ethnic regimes. In case of Estonia the ruling clique that runs the statelet as well as one third of ethnic Estonian population, of recent rural descent, have extreme racial and ethnic consciousness (which is partially a Soviet fault because the Soviet Union allowed this cancer to develop and mature). The ethnic forces perceive themselves as a part of a larger conflict of civilization, allied with the US exactly in same way as the very same group was allied with Hitler. Principal emotions that drive them are ethnic and racial consciousness and hatred. Russia and Russian speakers are not merely an abstraction, but are seen as cultural and racial threat. In this environment Russians – or Russian speakers – are simply deluding themselves. Their first mistake is that they see in Estonians just normal fellow humans pretty much like themselves but that’s certainly not how Estonians see Russians. On the Russian scale of values, race or ethnicity is a substance of little or no importance, it has practically no worth by itself; the other group sees ethnicity as the fundamental all-defining supreme quality. Even normal Estonians would debate percentages of other people’s “blood”. Naturally enough any Russian or Tartar admixture is frowned upon while any Estonian will with pride confess that some anonymous German landlord impregnated his or her great-great-grandmother under local First Night custom and thus he too is a bit German. Swedish “blood” allegedly inherited through some coastal fisherman is also a subject of great pride. Local Finno-Ugrians now change their names to sound Germanic or Scandinavian (a reverse tendency of the same disease: in the 1930s, during the first and thank God short-lived, ethnic Estonian state, with the same degree of enthusiasm with which they were changing Slavic or German names to sound Finno-Ugrian). Russians – both local Russian speakers and people in the Russian government – are at a great disadvantage because most of them are oblivious to the fact that their own world of values and that of ethnic Estonian and Latvian “national elite”, and of large part of Estonian and Latvian speaking population are so vastly different that they do not converge. In some respects these are parallel universes.