Тред №1102070
новая дискуссия
Дискуссия
393
Письмо запорожцев турецкому султану гендироектору МАГАТЭ в оригинале на мове (оставил без саойлера содержательную часть, перевода нэ треба):
Його Високоповажності
пану Юкию Амано,
Генеральному директору
Міжнародного агентства з атомної енергії
Шановний пане Генеральний директоре!
Інформуємо Вас про вкрай критичну ситуацію, яка склалась із забезпеченням безпеки атомних енергоблоків вітчизняних атомних електростанцій та заходів, пов’язаних з продовженням ресурсу їх експлуатації.
З сумом змушений повідомити Вам, що неодноразові депутатські звернення до Президента України Порошенка П.О., а також до Голови Державної інспекції ядерного регулювання України Божка С.Г., та відсутність належної реакції на них, позбавляють суспільство віри у можливість України та його вищого керівництва самостійно, без зовнішнього втручання, забезпечити виконання Україною міжнародних зобов’язань щодо забезпечення безумовного пріоритету безпеки роботи вітчизняних АЕС та спроможності Урядом України забезпечити достатню якість управління та функціонування ядерної галузі України.
Маємо можливість зосередити Вашу увагу на кричущих фактах та комплексі ризиків, які складаються в атомній енергетиці України.
Так, у минулому 2015 році в роботі АЕС України сталося:
- 15 аномальних подій (порушень), класифікованих згідно шкали INES категоризації МАГАТЕ, що у 1,5 рази перевищує показник 2014 року;
- 13 позапланових відключень від мережи енергоблоків АЕС, що майже у 2 рази перевищує показник 2014 року.
Нажаль, у 2016 році ситуація продовжує погіршуватись – протягом перших 5 місяців вже сталося:
- 7 аномальних подій (порушень) в роботі АЕС Україні, класифікованих згідно шкалі INES категоризації МАГАТЕ, що у 2 рази перевищує аналогічній показник 2015 року;
- 14 позапланових відключень від мережі енергоблоків АЕС, що майже у 4 рази перевищує аналогічній показник 2015 року.
Взагалі в січні-квітні 2016 року, внаслідок позапланових зупинок блоків АЕС, в 33 разі збільшився недовиробіток державного підприємства НАЕК "Енергоатом", експлуатуючої організації - з 12 млн.кВт×год до 399 млн.кВт×год, в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року, практично зірвані всі роботи по продовженню ресурсу та забезпеченню безпеки атомних енергоблоків.
Окремої уваги варто приділити нюансам кадрової політики: Голова Державної інспекції ядерного регулювання України С. Божко, призначення якого було пролобійовано діючим Президентом ДП "НАЕК "Енергоатом" Ю. Недашковським, має забезпечувати належний контроль діяльності експлуатуючої організації, чого на практиці не відбувається.
Поряд з цим, в країні, де сталась Чорнобильська катастрофа, з 16 жовтня 2014 року відсутній Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України (обов’язки якого окремо визначені Законами України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" та "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" і персональну відповідальність за поточну безпеку ядерних енергоблоків, а також прийняття рішень на видачу дозволів на пуск енергоблоків після їх ремонту і зупинок).
За інформацією, що потребує перевірки, досить складна ситуація пов’язана з бездіяльністю та недбалістю керівництва Южно-Української АЕС (далі – ЮУАЕС), яке є некомпетентним і нездатним на практиці не те, що організувати роботи по продовженню ресурсу, а й забезпечити поточну безпечну роботу станції.
Особливо показовим є приклад енергоблоку №2 ЮУАЕС, на якому з початку 2016 року сталося вже п’ять позапланових розвантажень та відключень від мережі. При цьому послідовне аварійне відключення від мережі енергоблоків №2 і №1 ЮУАЕС, яке сталося 23.03.16 р., взагалі призвело до повної посадки майданчику АЕС "на нуль". І це при тому, що енергоблок №2 ЮУАЕС лише нещодавно було виведено з довготривалого капітального ремонту (протягом 217,6 діб) з продовженням терміну експлуатації.
Суттєвою проблемою є відсутність коштів для вивезення відпрацьованого палива в Російську Федерацію, адже кошти на ці заходи в тарифі на електроенергію, затвердженому Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, забезпечені лише на 40%. Проект будівництва власного сховища відпрацьованого ядерного палива з американською компанією Holtec Internatinal підтримується Урядом США і є пріоритетним для України, оскільки дозволяє заощадити на вивезенні відпрацьованого ядерного палива, а також мінімізувати ризики несвоєчасного звільнення від відпрацьованого ядерного палива при реакторних басейнів витримки. На жаль, протягом 2014-2015 років керівництво Міністерства енергетики та вугільної промисловості і державне підприємство "НАЕК "Енергоатом" нічого не зробило для практичної реалізації цього важливого проекту.
Ще гірша ситуація складається з організацією і проведенням планових річних ремонтів та підготовкою енергоблоків АЕС к роботі після продовження терміну експлуатації: на даний час по ДП НАЕК "Енергоатом" в роботі залишилось 8 енергоблоків з 15 діючих, при цьому в довготривалих аварійних ремонтах одночасно перебувають енергоблок №3 Рівненській АЕС (внаслідок повторного пошкодження генератора), енергоблоки №1 і №2 Запорізькій АЕС (внаслідок несвоєчасного виконання робіт з модернізації та продовження терміну експлуатації дизель-генераторів каналів безпеки). Останні тривалі позапланові і аварійні зупинки енергоблоків АЕС ставлять під загрозу підготовку до стабільного бездефіцитного проходження зимового періоду та можуть зірвати можливість накопичити вугілля перед початком опалювального сезону 2016/2017 років.
Така ситуація призведе до відновлення віялових відключень споживачів або нестабільної роботи енергосистеми України, в результаті чого під загрозою може опинитися енергетична безпека держави.
За підсумками 2016 р., згідно з прогнозним балансом електроенергії ОЭСУ, фізичний об’єм згенерованої українськими АЕС електроенергії складає всього 80,3 млрд. кВт*ч, при затвердженому об’ємі в 89,3 млрд. кВт*ч на кінець 2015 року. Таким чином, у 2016 року за рахунок заміщення 9 млрд. кВт*ч "дешевої" електроенергії атомного походження "дорожчою" тепловою очікується негативний макроекономічний ефект на рівні 0,3% ВВП (що складає в абсолютному вираженні 5 млрд. грн) та за інформацією журналістів має корупційні ознаки.
За таких обставин вважається за доцільне провести ретельний комплексний аналіз випадків довготривалих аварійних ремонтів і позапланових зупинок енергоблоків АЕС, які стались внаслідок відмов обладнання після виконання неякісних річних ремонтів або внаслідок несвоєчасного виконання робіт з модернізації та продовження терміну експлуатації енергоблоків АЕС, та призвели до зниження виробітку електроенергії на АЕС.
Ці завдання неможливо вирішити без внесення змін та покращення системи функціювання атомно-промислового комплексу, створення міцного кваліфікованого органу державного управління, незалежного жорсткого регулятора, відповідальної та керованої експлуатуючої організації, зокрема за рахунок змін та функціональних перетворень в організаційній структурі, зміцнення і покріплення кадрового потенціалу по відповідним напрямкам в Міненерговугілля України, інспекції Держатомрегулювання та державної підприємства "НАЕК "Енергоатом".
Інформація надається в порядку інформування та відповідного реагування.
З повагою
Народний депутат України,
Голова Міжфракційного депутатського
об’єднання "На захист порушених
конституційних прав громадян
та проти політичних репресій
"Заборонено забороняти" Деркач А. Л.
Отредактировано: Dobryаk - 01 янв 1970