Тред №124327
новая дискуссия
Дискуссия
293
Очень приятно, что на сайте так любят жанр исторической фантастики и так активно его обсуждают. С печалью вынужден вернуть вас всех на грешную землю. Чисто во избежание путаницы в умах людей, далеких от истории. Что бы знали -- где факт, а где -- фэнтези.
Итак, ниже следует ВСЯ СУЩЕСТВУЮЩАЯ ИНФОРМАЦИЯ, которая имеется в распоряжении современной науки о битве при Калке. Не пугайтесь, ее совсем немного.
Ипатьевская летопись:
" Въ лето 6732. Приде неслыханая рать . безбожнии Моавитяне . рекомыи Татаръве .
придоша на землю Половецькоую . Половцемь же ставшимъ . Юргии Кончакович бє1
болиише всихъ Половець . не може стати . противоу лицю их бєгающи же емоу . и
мнози избьени быша . до рєкы Днепра Татаром же возвратившися идоша в вежа своя .
прибєгшимъ же Половцемь в Роускоую землю . глаголющимъ же имъ . Роускимъ княземь
. аще не поможета намъ . мы ныне исєчени быхомъ . а вы наоутрєе исєчени боудете
. бывшю же свєтоу . всих князєи . во градє Кыевє . створиша свєтъ сице . лоуче
ны бы есть прияти я на чюжеи землє . нежели на своеи . Тогда бо бєахоуть .
Мьстиславъ Романовичь в Кыевє . а Мьстиславъ в Козельскє и в Черниговє . а
Мьстиславъ Мьстиславичь . в Галичє . то бо бєахоу старєишины в Роускои земли .
Юрья же князя великого Соуждальского . не бы в томъ свєтє . се же паки млади
князи . Данилъ Романовичь . Михаилъ Всеволодичь Всеволодъ Мьстиславичь .
Кыевьскыи . инии мнозии князи . тогда же великыи князь Половецкыи крестися Басты
. Василка же не бє . бє бо в Володимерє млад
. оттоудоу же придоша месяца априля . и пріидоша к рєцє Днєпроу . ко островоу
Варяжьскомоу . и приєха тоу к нимъ . вся земля Половецкая . и Черьниговцемь
приєхавшимъ . и Кияномъ и Смолняномъ . инєм странамъ . всянамъ по соухоу же
Днєпръ перешедшимъ . яко же покрыти водє быти . от множества людии . а Галичане
и Волынци . киждо со своими князьми . а Коуряне и Троубчане и Поутивлици . и
киждо со своими князьми . придоша коньми а выгонци Галичькыя придоша по Днєпроу
. и воиидоша в море . бє бо лодеи тысяща . и воидоша во Днєпръ . и возведоша
порогы и сташа оу рєкы Хорьтицє . на бродоу оу Протолчи . бє бо с ними
Домамєричь Юрьгіи и Держикраи . Володиславичь . пришедши же вєсти во станы . яко
пришли соуть видєтъ олядіи Роускыхъ . слышавъ же Данилъ Романовичь . и гна всєдъ
на конь . видєти невиданьноя рати . и соущии с ними коньници . и инии мнозии
князи с нимь гнаша . видити невидєное рати онем же отшедшимъ Юрьги же имъ
сказываше . яко стрєлци соуть . инии же молвяхоуть . яко простии людье соуть
поущеи Половець . Юрьги же Домамиричь . молвяшеть ратници соуть . и добрая вои
. приєхавъше же сказаша Мьстиславоу Юрьиги же все сказа . и рекшимъ молодымъ
княземь . Мьстиславе. И дроугии Мьстиславе не стоита . поидемь противоу имъ .
переидоша же вси князи . Мьстиславъ и дроугии Мьстиславъ . Черниговьскыи рєкоу
Днєпръ . инии князи прідоша . и поидоша в поле Половецкое . переидоша же Днєпръ
во день во вторникъ . и оусрєтоша Татареве . полкы Роускыя . стрєлци же Роускыи
побєдиша и . и гнаша в поле далеце секоуще . и взяша скоты ихъ . а со стады
оутекоша . яко всимъ воемъ наполнитися скота . оттоудоу же идоша . 8 . дни до
рєкы Калкы . стрєтоша и сторожьеве Татарьскыи сторожемъ же бившимъся с ними . и
оубьен бысть Иванъ Дмитрєевичь . иная два с нимъ . Татаром же отєхавшимъ . на
прочьне рєце Калъкє . оусрєтоша и Тотарове Половецкыя полкы Роускыя Мьстиславъ
же Мьстиславличь . повелє впередъ переити . рєкоу Калкоу Данилови с полкы инємь
полкомъ с нимъ . а самъ по немь переиде еха же самъ во сторожє . видившоу же
емоу полкъ Татарьскыя . приєхавъ рече вороужитеся . Мьстиславоу же и дроугомоу
Мьстислаоу сєдящема во станоу не вєдоущема . Мьстиславъ же не повєда има зависти
ради . бє бо котора велика межю има . съразившимся полкомъ на мєсто . Данилъ же
выєха на передъ . и Семьюнъ . Олюевичь . и Василко Гавриловичь . поткоша . в
полкы Тотарьскыя . Василкови же сбоденоу бывшю . а самомоу Данилоу боденоу бывшю
в перси младъства ради и боуести . не чюяше ранъ бывшихъ на телеси его . бє бо
возрастомъ . 18 . лєтъ бє бо силенъ . Данилови же крєпко борющися . избивающи
Тотары . видивъ то Мьстиславъ . Нємыи мнєвъ яко Данилъ сбоденъ бысть потче и сам
в нє бє бо моужь и тъ крєпокъ . понеже оужика сын Романоу . от племени
Володимеря прирокомъ . Маномаха . бє бо великоу любовь имєя ко отцю его . Емоу
же пороучивше по смерти свою волость . дая князю Данилови . Татаром же бєгающимъ
. Данилови же избивающи ихъ своимъ полкомъ . и Олгови Коурьскомоу крєпко
бившимся . инємъ плкомъ . сразившимся с ними грєхъ ради нашихъ . Роускимъ
полкомъ побєженымъ бывшімъ . Данилъ видивъ яко крєпцєиши брань належить . в
ратных . стрєльцємъ ихъ стрєляющимъ крєпцє обрати конь свои на бєгъ .
оустрємления ради противныхъ бєжащю же емоу . и вжада воды . пивъ почюти раноу
на телеси своемь . во брани не позна ея . крєпости ради моужьства возраста
своего . бє бо дерзъ и храборъ . от главы и до ногоу его . не бє на немь порока
. бысть побєда на всі князи Роускыя . тако же не бывало никогда же . Татаром же
побєдившимъ Роусьскыя князя . за прегрешение крестьяньское пришедшимъ . и
дошедшимъ до Новагорода . Святополчьского . не вєдающим же Роуси льсти ихъ .
исходяхоу противоу имъ со кресты . они же избиша ихъ всих . Ожидая Бог покаяния
крестьяньскаго и обрати и воспять на землю восточноую и воеваша землю
Таногоустьскоу и на ины страны . тогда же и Чаногизъ кано ихъ Таногоуты оубьенъ
бысть . ихъ же прельстивше и послєди же льстию погоубиша . иные же страны ратми
. наипаче лестью погоубиша" [4, т.2; стб.740-745].
Лаврентьевская летопись:
"В лето 6731…
Того же лета. Явишася языци . ихже никтоже добрє ясно не вєсть кто суть и отколє
изидоша . и что языкъ ихъ . и которого племени суть . и что вєра ихъ . и зовуть
я Татары . а инии глаголють Таумены . а друзии Печенєзи . ини глаголють яко се
суть о нихже Мефодии Патомьскыи епископъ свєдєтельствует . яко си суть ишли ис
пустыня Етриевьскы суще межю встоком и сєвером . такобо Мефодии рече . яко къ
скончанью временъ явитися тєм . яже загна Гедеонъ . и поплєнять всю землю . от
встока до Ефранта . и от Тигръ до Понетьскаго моря . кромє Ефиопыя . Бог же един
вєсть ихъ кто суть и отколє изидоша . премудрии мужи вєдять я . добрє кто книгы
разумно умєеть . мы же их не вємы кто суть . но сдє вписахом о них памати ради .
Русскых князии беды . яже бысть от них . и мы слышахом яко многы страны
поплєниша . Ясы . Обезы . Касогы3 . и Половець безбожных множство избиша . а
инєхъ загнаша . и тако измроша оубиваеми гнєвом Божьимь . и пречистыя его Матере
. много бо зла створиша ти оканнии Половци Рускои земли . того ради
всемилостивыи Бог хотя погубити . и наказати безбожныя сыны Измаиловы Куманы .
яко да отмьстять кровь хрыстияньску . еже и бысть над ними безаконьными .
придоша бо ти Таурмению всю страну Куманьску . и придоша близь Руси . идеже
зовется валъ Половечьскыи . и слышавше я Русстии князи . Мстиславъ Кыевськыи . и
Мстиславъ Торопичскыи . и Черниговьскыи и прочии князи . здумаша итти на ня .
мняще яко ти поидуть на них . и послашася в Володимерь к великому князю Юргю .
сыну Всеволожю . прося помочи у него он же посла к ним благочестиваго князя
Василька сыновца своего . Костянтиновича с Ростовци . и не оутяну Василко прити
к ним в Русь . А князи Русстии идоша и бишася с ними . и побєжени быша от них .
и мало ихъ избы от смерти . ихже остави судъ жити . то ти оубєжаша . а прочии
избьени быша . Мьстиславъ старыи добрыи князь ту оубьен бысть . и другыи
Мстиславъ . и инєх князии 7 избьено бысть . а боляръ и прочих вои много множство
. глаголю бо тако яко Кыянъ одинєх изгыбло на полку том 10 тысячь . и бысть
плачь и туга в Руси . и по всеи земли . слышавшим сию бєду . се же ся зло сключи
. месяца . мая . въ . 30 . на память святаго мученика Еремиа" [4, т.1; стб.445-447].
Новгородская первая летопись (Синодальный список):
"В лето 6732…
Том же лєтє, по грєхомъ нашимъ, придоша языци незнаеми, ихъ же добрє никто же не
вєсть, кто суть и отколе изидоша, и что за языкъ ихъ, и котораго племени суть, и
что вєра ихъ; а зовуть я Татары, а инии глаголють Таурмены, а друзии Печенєзи;
инии же глаголють, яко се суть, о них же Мефодии, Патомьскыи епископъ,
съвєдєтельствуеть, яко си суть ишли ис пустыня Етриевьскыя, суще межи въстокомь
и сєверомъ. Тако бо Мефодии глаголеть, яко скончанию врєменъ явитися тємъ, яже
загна Гедеонъ, и поплєнять всю земьлю от въстокъ до Ефранта и от Тигръ до
Поньскаго моря, кромє Ефиопия. Богъ единъ єсть, кто суть и отколє изидоша;
прємудрии мужи вєдять я добрє, кто книгы разумєеть; мы же ихъ не вємы, кто суть;
нъ сде въписахомъ о нихъ памяти ради рускыхъ князь и бєды, яже бысть от нихъ
имъ. Слышахомъ бо, яко многы страны поплєниша, Ясы, Обезы, Касогы и Половьчь
безбожьныхъ множьство избиша, а инєхъ загнаша, и тако измроша убиваеми гнєвомь
божиемь и пречистыя его матере; того ради всемилостивыи богъ хотя погубити
безбожныя сыны Измаиловы Куманы, яко да отмьстять кръвь крестьяньску, еже и
бысть над ними безаконьными. Проидоша бо ти Таурмени всю страну Куманьску и
придоша близъ Руси, идеже зоветься валъ Половьчьскы. И прибегоша оканьнии
Половчи, избьеныхъ избытъкъ, Котянь с ынєми князи, а Данилъ Кобяковиць и Гюрги
убьена быста, с нимь множьство Половьчь; сь же Котянь бє тьсть Мьстиславу
Галицькому. И приде съ поклономь съ князи Половецьскыми къ зяти въ Галичь къ
Мьстиславу и къ всемъ княземъ русьскымъ, и дары принесе многы: кони и вельблуды
и буволы и дєвкы, и одариша князь русьскыхъ, а рекуче тако: "нашю землю днесь
отъяли, а ваша заутро възята будеть"; и възмолися Котянь зяти своему. Мьстислав
же поця молитися княземъ русьскымъ, братьи своеи, рекя тако: "оже мы, братье,
симъ не поможемъ, тъ си имуть придатися к нимъ, тъ онємъ больши будеть сила". И
тако думавъше много о собе, яшася по путь, и поклона дєля и молбы князь
половьчьскыхъ. И начаша вое пристраивати, кожьдо свою власть; и поидоша,
съвъкупивъше землю всю Русскую противу Татаромъ, и быша на Днєпрє на Зарубе.
Тъгда же увєдавше Татари, оже идуть русстии князи проитиву имъ, и прислаша
послы, къ русскымъ княземъ: "се слышимъ оже идете противу насъ, послушавше
Половьць; а мы вашеи земли не заяхомъ, ни городъ вашихъ, ни селъ вашихъ, ни на
васъ придохомъ, нъ придохомъ богомъ пущени на холопы и на конюси свое на поганыя
Половче; а вы възмите с нами миръ; аже выбежать къ вамъ, а биите ихъ оттолє, а
товары емлите собе: занеже слышахомъ, яко и вамъ много зла створиша; того же
дєля и мы биемъ". Того же русстии князи не послушаша, нъ послы избиша, а сами
поидоша противу имъ; и не дошьдъше Ольшья, и сташа на Днєпрє4. И прислаша к нимъ
втрое послы Татари, рекуще так: "а есте послушали Половьчь, а послы наша есте
избили, а идете противу нас, тъ вы поидите; а мы васъ не заяли, да всємъ богъ5";
и отпустиша прочь послы ихъ. Тъгъда же Мьстислав перебродяся Днєпрь, приєде в
1000 вои на сторожи татарьскыя, и победи я, а прокъ ихъ въбєже съ воеводою своиь
Гемябєгомь въ курганъ Половьчьскыи, и ту имъ не бы мочи6, и погрєбоша воеводу
своего Гемябега жива въ земли, хотяще животъ его ублюсти; и ту налезоша,
испросивъше Половьци у Мьстислава, и убиша и. Слышавъше же то князи русстии,
поидоша за Днєпрь и поидоша вси въкупє, по нихъ же идоша 9 днии, и заидоша за
Калакъ рєку, и послаша въ сторожихъ Яруна с Половьци, а сами станомь сташа ту.
Тъгда же Ярунъ съступися с ними, хотя битися, и побегоша не успєвъше ничтоже
Половци назадъ, и потъпташа бежаще станы русскыхъ князь, не успєша бо
исполчитися противу имъ; и съмятошася вся, и бысть сєця зла и дюта. Мьстиславъ
же, Кыевьскыи князь, видя се зло, не движеся съ мєста никамо же; сталъ бо бє на
горє надъ рєкою надъ Какомъ, бє бо мєсто то камянисто, и ту угоши7 городъ около
себе въ колехъ, и бися с ними из города того по 3 дни. Ини же Татари поидоша по
русскыхъ князихъ, бьючи до Днєпря; а у города того оста 2 воеводє Цьгырканъ8 и
Тешюканъ на Мьстислава и на зяти его на Андрєя и на Ольксандра Дубровьцькаго:
беста бо 2 князя съ Мьстиславом. Ту же и бродници съ Татары быша, и воевода
Плоскына, и тъ окньныи воевода цєловавъ крестъ честьныи къ Мьстиславу и къ обєма
князема, око ихъ не избити, нъ пустити ихъ на искупъ, и сълга оканьныи: прєда
ихъ, извязавъ, Татаромъ; а городъ възяшь9, кладъше подъ дъскы, а сами вєрху
сєдоша обєдати, и тако животъ ихъ концяша. А иныхъ князь до Днєпрє гоняче, убиша
6: Святослава Яневьскаго, Изяслава Ингворовиця, Святослава Шюмьскаго, Мьстислава
Церниговьскаго съ сыномь, Гюргя Невєжьскаго. Тъгда же Мьстислав Мьстислалиць
преже перебегъ Днєпрь, отрєя от берега лодье, да не идуть Татари по нихъ, а самъ
одва убежа; а прочии вои десятыи приде кождо въ свояси; а иныхъ Половци побиша
ис коня, а иного ис порта. И тако за грєхы наша богъ въложи недоумение въ нас, и
погыбе много бещисла людии; и бысть въпль и плачь и печяль по городомъ и по
селомъ. Си же злоба сътворися мєсяця маия въ 31, на святого Ерємья. Татари же
възвратишася от рєкы Днєпря; и не съвєдаемъ, откуду суть пришли и кдє ся дєша
опять: богъ вєсть, отколе приде на нас за грєхы наша" [3, с.61-63].
Как несложно заметить, согласно летописям события начались с того, что некие степные торговцы (скота очень много, вооруженных сил практически нет) сдуру забрели в русский лагерь посмотреть на ладьи. Невовремя забрели -- были побиты и ограблены, после чего русские перешли реку и ограбили прочих купцов, так что изрядно обогатились скотом, (это подчеркнуто. Видимо, добычу все же отогнали к Киеву) причем совершенно без потерь (не упомянуты). Выжившие торговцы бросились удирать, и русские гнались за ними 8 (восемь!!!) дней. Через 8 дней гнавшиеся за беглецами самые быстрые из отрядов неожиданно для себя наскочили на вполне приличное русско-татарское войско (среди воевод -- Плоскиня, на равных ведший потом переговоры с князьями), шедшее по своим делам. Кстати, русско-татарские армии на протяжении всей нашей истории -- армии обыденные по составу. Куда труднее вспомнить войны, где русские воевали без татарских сотен в своем составе. Не ожидавшие встретить серьезного противника уставшие преследователи, да еще оказавшиеся в малом числе, оказались легко побиты. Соединенное войско, тоже не ждавшее противника в этом месте, тоже оказалось в растерянности и предпочло повернуть в восвояси. Но тут русско-татарскую армию догнали половцы. А уж отступать от степняков -- это чистый бред и позор на всю жизнь. Войска Плоскини (единственный известный воевода "врага") развернулись и врезали половцам так, что те, драпая, затоптали и подвергли панике русские части, идущие сзади (а потом еще и грабили отступающих русских!). Оценив обстановку и поняв, что противник рассеян, войска Плоскини воспользовались случаем, додавили числом и обманом отдельные отряды, сохранившие строй и управление, удачно завершив неожиданную встречную битву.
Позорно разгромленные князья, вернувшись домой, ради собственного оправдания очень сильно сгустили краски, преувеличив силу и число врага и преувеличив свои деяния. Реальное число участников битвы вряд ли превышало 20 сотен со стороны Плоскини и 50-60 сотен со стороны увлекшихся разбоем князей.
Никаких народов кроме татар, половцев и славян согласно летописям, в стычке не участвовало.
Отредактировано: Свой - 05 июл 2009 21:08:03