Цитата: Yuri__1964 от 15.09.2018 06:52:03И много Китай купил самолётов в России
Вы хотите знать точное число?
75 шт. Су-27 (поставки в 1992-1996), 97 шт. Су-30 (поставки в 2000-2006), 24 шт. Су-35 (поставки 2017-2018), Ил-76/78 - 11 шт. (поставки 2011-2015), а также 244 вертолёта Ми-17 (только в ВВС). Плюс были поставки Ка-32, Ансатов и др.
Итого я насчитал не менее
207 самолётов и более
250 вертолётов. Свыше 450 шт. воздушных судов купил Китай у России. Много это или мало, решайте сами. По-моему - весьма много
...
Что касается гражданского авиапрома.
ARJ-21 взлетел в том же году, что и Суперджет. "Серийное" производство стартовало в 2015, с тех пор поставлено всего 6 самолётов. 1 в 2015, 1 в 2016, 2 в 2017, 2 в 2018. Все в единственную авиакомпанию - Chengdu Airlines, которая по странному совпадению принадлежит корпорации, производящей эти самолёты (Comac).
Но и там эти самолёты летают в очень щадящем режиме - всего по 1,5-1,7 рейсов в сутки. С увеличенным до 5 человек экипажем (в экипаж как и на Ту-144 включены специалисты с завода, которые помогают чинить постоянно ломающиеся системы). То есть по сути это до сих пор опытная эксплуатация, самолёт сырой.
Во некоторые мнения про ARJ-21 с форума airliners.net:
MD87 style fuselage; CRJ1000 engines; weird rear service door a la Tupolev; two extra windows behind service door a la Boeing 727-200; low profile landing gear a la Cessna. Oh brother.
...
The ARJ-21 is a design by beauracrats, not by engineers.
They aren't learning if the designers do not improve.
Old cross section (inappropriate for the gauge), old engines, old school controls, and yet extreamely poor EIS.
I won't fly in it.
...
Honestly, I think that the ARJ21 is laughable at best. The ARJ21 is at least a generation behind the latest aircraft available and they put it in service before it was even fully certified and developed. No carrier in the western world would fly this thing. An airline looking for a bargain would be far better off buying secondhand aircraft from western manufacturers that actually have support and recognition here. The ARJ21 is a half-baked clunker and there's no getting around it.
...
It has been certified 3 years and only 5 delivered.
Those 5 fly an average of 8.85 cycles per day for all 5 (not per Airframe, each flies, on average, less than one round trip or two segments).
I won't fly the plane.
It makes the su100 aftermarket support look outstanding!
Oh, we didn't discuss, but it appears the plane didn't meet range promise
...
Just like high-speed trains which, by no means, look anything like Shinkansen, Siemens or Bombardier, this is yet another "fully China developed" and, of course, "patented Chinese technology". The difference is, unlike the numerous cars, machines, designs they copied over the years, an airplane takes a bit more than just copying dimensions and a few yester-peasants to assemble. The Chinese proved time and again that they can't copy planes. Look at their "vast military program". They tried EVERYTHING, from An-24 to F-35 (which was twice as good as American because it had two engines!), and failed on every single corner. They've built hundreds of universities and "techno-parks" and provided trillions in government support, but it sure looks like it just doesn't work. China still hasn't become an R&D country. They are still (and, in my opinion, always will be) the Abibas and Pawasonik state.
I do, however, believe that this plane WILL reach the Western markets. Most likely, in the form of a washing machine.
...
When an engineer at Airbus, Boeing, Tupolev, Sukhoi, etc see a problem, they know it is caused by something. They know the trade-offs. They know where they can win at the least expense, monetary or technical.
Whereas in China the "copy-paste" culture is so strong, I doubt they can think that way.
The Chinese have been copypasting since 1925. The USSR gave them car designs, truck designs, later aircraft designs and even spacecraft designs. Changing strategy is quite easy, if expensive. Changing the mentality is WAY more difficult.
China needs much more time to get their people to start thinking independently and not rely on looking for (read stealing) existing ideas and solutions. Whether they succeed is for the us to see.
...
I think the cockpit is hilarious, personally. The glareshield doesn’t even fit the shape of the windows and the throttle quadrant has items lifted from every other manufaturer piecemeal: Embraer parking brake, Boeing fire handles, Canadair flap handle...
Первый блин всё-таки комом. Китайцы взяли на 100% иностранные движки General Electric CF34-10A, скопировали фюзеляж и планер у старого MD-87, надёргали разных решений у других самолётов и смешали всё в кучу. В итоге, ARJ-21 - неудачный самолёт. Даже при колоссальных вливаниях денег в эту программу в течении 15 лет пока не получается обеспечить надёжную работу всех систем самолёта и стабильные поставки.
Не удивлюсь, если рано или поздно Китай таки закажет крупную партию SSJ-100R с винглетами. В 2015 году уже были сделаны первые шаги в этом направлении, с правительством провинции Шэньси было подписано соглашение о поставках 100 шт. Суперджетов.
...
Кроме того, не забывайте про новый российско-китайский самолёт CR-929 (ШФДМС):
Разработка CR929 ведётся в России.
Более 50% этого самолёта в стоимостном выражении будут производиться в РФ (двигатели ПД-35 в сборе, композитные крылья и оперение, мотогондолы, все титановые детали, часть авионики и др.)
Обратите внимание, Китай в деле разработки и производства нового самолёта мог сотрудничать с Канадой, Бразилией, Украиной, США, Францией, Германией, Великобританией, и т.д., но выбрал Россию. Причем выбрал Россию трижды - как главный разработчик, как производитель главных компонентов планера (композитное крыло и оперение), и как главный разработчик и производитель двигателя.
Альтернативный двигатель даже не предусмотрен проектом, будут устанавливаться только ПД-35:
http://aviation21.ru…ami-pd-35/Китай мог бы заказать всё это и у других стран, но решил сотрудничать только с Россией. Это обо многом говорит.