князь Момай ардинский со всеми князьями ординскими и со всею силою тотарскою и половецкою, х тому же понаймовал рать бесермены, армены, Фрязы, черкасы, буртасы, с ними же единой мысли
, и поиде на великого князя Дмитрея Ивановича. Учиниша совет, стали у Оки реки на Семен день. Олег же со всем посылаше к Момаю и к Егайлу Епифана Кореева. По сем же прииде весть из Орды к великому князю: по сем же Олег прислал лестию, аки Июда, поведа Момаев приход.
Скрытый текст
Се слышав, князь великий шед в церковь святую Богородицу многомилостивую, сотворив совет, послав по всех князей руских и по воеводы и поиде х Коломне, собрав вои свои 100 000, опричь удельных (удельных ево Э.) воевод месных; такова сила не бывала в Руской земли, было всех 200 000. Бяше бо тогда с ним Ондрей Ольгердович со псковичи, Дмитрей со брянцы. А Момай, став в поле близ Дону со всеми силами, ждучи Егайла, а к великому князю послал просить выходу, как [14] было при царе Кшинибеке, а не по своему докончанию. А князь великий хотяше ему выход дати /л. 1 об./ по крестьянской силе, он же не хотяше. Олег нача ему выход даяти и силу к нему на помощь посылати (давати Э.). И князь великий Дмитрей Иванович помоляся в церкви святыя Богородицы и благословяся у епискупа Ерасима, и (нет Э.) поиде с Коломны августа в 20 день. И пришед, ста на устье Лопасны (Полосныи, исправлено из Лопасныи Э.), проведоваючи вести про поганые. Тут же прииде князь Володимер Ондреевич да костромские воеводы Иван Романович Квашня, Тимофей Васильевич, нарицаемый Волуй, Тимофей окольничей; остальние тут за реку перевязошася за неделю до Семеня дни, Приидоша к реце Дону за неделю [до] (В рукописи пропущено, вставлено по Э.) рожества богородицы. Тогда же прииде к нему грамота и благословение от игумена Сергия, благословляет ему с погаными битися. И князь великий Дмитрей Иванович, объевя благословение преподобнаго отца нашего Сергия (нет Э.) своим воеводам (воям Э.), велел облещися во одежи ратные. И долго стояше, думая: овим глаголаше пойти за Дон, а иные не хотяху.
А Мамай приход великого князя слышав у Дону и сеченых своих видев, и рече: «Подвиньтеся к Дону противу великого князя, доколе приспеет к нам Егайло»… А князь великий велел мостити мосты /л. 2/ чрез Дон и бродов проведати (проведывати Э.) в ночи, а утре на праздник рожества поечистые богородицы сентебря в 8 день повеле воем своим Дон возитися и поити в поле. И бе тогда мгла велика, [15] потом же уступи (уступила Э.) мгла. Преидоша за реку Дону безчисленно множество вои, яко земли колебатися, и выдоша на поля чисто на усть реки Непрядвы. С полчася в третьем часу дня начаша появлятися окояныя полцы против крестьянств. Бе же бо их множество, и покрыша поле яко на тритцати верстах. И бысть сеча зла и трус велик, яко не было от начала князем руским со агаряны, такова быша от шестова часа до девятого, пролияшася кровь, яко дождевныя тучи, крови обоих. И (нет Э.) при часе девятом призре господь милостивым оком на крестьянский род (народ Э.), мнози видеша (Написано над строкой более светлыми чернилами) ангел и святых мученик помогающе крестьяном. Тогда же стояше погании, видеша полки по воздуху доряще и убиваше немилостиво поганых, тако скоро пробегоша; а крестьяне вслед их гнаша, секоша до реки Мечи (В рукописи написано неясно: Мея (Меязь?) исправлено по Э.), а иные в реке истопоша. А на том бою побиша князе[й] руских: князь Федор Романович белозерской, сын ево князь Иван, князь Федор, брат ево Мстислав; бояре ж воеводы: /л. 2 об./ Семен Михайлович, Микула Васильевич, Михайло Иванович Окинфов, Иван Олександрович, Ондрей Серкизович, Тимофей Васильевич, нарицаемый Волуй, Михайло Бренков, Лев Морозов, Семен Лыков, Дмитрей Микитин, Олександр Пересвет, бывший в мире (В рукописи Дмитрей исправлено по Э., где первоначально тоже было Дмитрей, но счищено и переправлено на в мире) боярин брянский, именем мнози, и их же имена написаны суть в книгах животных.
Самому же великому князю Дмитрею Ивановичю доспех обит весь на теле его, а бився сам в [16] лице с погаными. О сем бо князи и воеводы глагола ему: «Наперед мы главы свои положим за святые божие церкви и за православную (православную крестьянскую Э.) веру и за тебя, государя». И великого князя (государское Э.) к ним слово: «Братия, не могу, я скрыти лица своево пред погаными, бе бо яз вам всем глава; подобно мне преже вас умрети, а по мне, то видев, имут дерзновение». Яко же рече, тако и сотворив, бе (нет Э.) бо сечаху на десную и на ошую страну, а сомово опступиша вкруг, яко вода; многа ударения прият по главе и по всему телу. Бог бо соблюде его ото всех поганых. /л. 3/
Тово же лета была мятеж в Литве, востали сами меж себя и убили великого князя Кестутя (Кустутя Э.) Гедимановича, и побили бояр, взят ся княжение под Ягайлом, а сын ево Витофт бежа в Немцы и оттуду много зла сотвори земли Литовской
Империя - это мир, и этой идеологии достаточно. Мы живём в самой лучшей стране в мире и все нам завидуют.
Одушевлённое Одевают, Неодушевлённое Надевают.