Камрады, я не хочу привносить сюда неуемный пессимизм (впрочем, и сам его не испытываю), но хотел все же несколько скорректировать сложившуюся здесь картину по взаимодействию с Китаем.
А суть здесь простая- это по военным программам и технологиям Китай от нас зависит и- в обозримом будущем- будет зависеть в виду запрета (эмбарго) на сотрудничество с ним в этой сфере.
А вот по коммерческим программам (даже по двигателям!) все совсем не так.
И Боинг, и Эрбас, и GE и RR сбивая каблуки несутся к китайским партнерам, в данном случае, к COMAC с предложениями
Вот например Боинг:
ЦитатаVersion:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000003173 StartFragment:0000000664 EndFragment:0000003157
oeing activity in China contributes $800m to $1bn annually in direct support of China’s economy, including procurement from our extensive supply base, joint venture (JV) revenues, operations, training, and research & development investment.
China builds horizontal stabilizers, vertical fins, the aft tail section, doors, wing panels, wire harnesses and other parts on the Next-Generation 737; 747-8 trailing edge wing ribs; and 747-8 horizontal stabilizers, vertical fins, ailerons, spoilers and inboard flaps. In addition, China has an important role on the 787, building the rudder, wing-to-body fairing panels, leading edge and panels for the vertical fin, and other composite parts.
China is the first conversion location for the new 747-400 Boeing Converted Freighter. Parts and assemblies are built in China; conversion, test and certification performed in China; and airplanes delivered from Xiamen, China. Boeing partners with more than 35 major Chinese firms as direct contractors on this production and also with hundreds of Chinese subcontractors.
Boeing signed a 10-year contract with SAMC for 737 horizontal stabilizers in September 2011. It is Boeing’s largest ever contract with a Chinese supplier. The AVIC-Boeing Manufacturing Innovation Center, launched in November in Beijing, will increase AVIC’s efficiency and capacity to supply high-quality parts for Boeing airplanes.
The Boeing-COMAC Aviation Energy Conservation Emissions Reductions Technology Center in Beijing is working with Chinese universities and research institutions to develop technologies, such as sustainable aviation biofuels, to improve fuel efficiency and reduce CO2 emissions. The Boeing-COMAC Technology Center’s first research project is exploring ways to refine waste cooking oil, or “gutter oil,” into aviation biofuel.
With the support of the Chinese and U.S. governments, Boeing and other industry leaders are helping to establish a sustainable aviation biofuel industry in China that will provide broad-based economic and environmental benefits throughout the world, but particularly in the United States and China — the world’s two largest aviation markets.
А вот еще из нового:
http://money.cnn.com/2017/01/25/news/companies/boeing-backs-china-plans-as-trump-friendly/В части двигателей напомню, что ARJ21 оснащен двигателем GE CF-34, а С919- двигателем LEAP-1C, производства CFM
Поэтому ситуация тут непростая.
Да, никто (кроме нас) не поделится технологией разработки широкофюзеляжника: иностранцы просто с интересом за этим со стороны понаблюдают, а вот свои компоненты и системы предложат с удовольствием- и с не меньшим удовольствием СП COMAC и ОАК их используют. Можете не сомневаться.
Основная тут проблема (которая дает Китаю право выступать с позиции силы)- невероятная разница в емкости рынка - ну и в подходе государства к "убедительным рекомендациям покупать отечественное". Из прогнозных объемов продаж ШФДМС 8/9- это продажи на китайский рынок. Отсюда и претензии на ведущую роль.
И да, AECC уже разрабатывали свой аналог GEnх пока мы упорно доказывали, что ПД-35 нужен. И повторюсь, в отличие от военных двигателей, здесь им есть кому помочь. в 2016г они уже начали испытывать отдельные узлы.
как-то так