новая статья на флайт глобал
http://www.flightglo…-rise.htmlКратко. Обсуждают наш SSJ100, китайский ARJ и японский MRJ. Повторили про конкурс Алиталия между SSJ, EMB и CRJ.
Главная новость - про китайский самолет. Похоже у него бОльшие сложности, чем предполагалось ранее (пол года между первым и вторым полетом). Он получил некие "проблемы с конструкцией" - да такие что его даже уже не ставят в один ряд со всеми остальными региональниками. Называют его "позором", "не видно света в конце тонеля", "самолет дизайна 60-х" и от него стоит отказаться. Советуют китайцам программу закрыть, сфокусироваться на C919, "может хоть он получиться". Ах, все заказы на ARJ - китайские (кроме одного, от дочерней компании GE, которая и делает для китайца двигатели). То есть - рыночных заказов на самолет - нет.
Японец MRJ тоже пока не блещет успехами. Первые поставки должны быть через 4 года, удлиненная версия пока в очень ранней стадии, даже не известны ЛТХ. Самолет имеет один, политический, заказ от японского же главного перевозчика - не получил больше ничего. Американский предварительный заказ подвис в непонятках.
цитаты из статьи
when the regional jet market is discussed or reported upon, Japan's Mitsubishi Aircraft and Russia's Sukhoi have often seen their airliners lumped into a group that includes the home-grown ARJ21, a long-troubled regional jet programme from China's Comac corporation. With first delivery of the ARJ21 delayed again until at least the third quarter of 2011 due to "design issues", according to sources, Mitsubishi and Sukhoi have clearly separated themselves from the pack, with the MRJ90 and Superjet 100, respectively. Both jets are increasingly viewed as contenders in the regional sector, including by the rivals they seek to trump. MRJ90 and SSJ100 have gained ground in terms of creditability
как то забылось, что китаец простоял на доработках ПОЛГОДА после первого взлета. а теперь оказалось что у него "проблемы с дизайном". Тем ни менее, отмотайте пару сотен страниц, фобы восхваляли буквально всё у этого ARJ. Ошибались они тогда, ошибаються и сейчас.
вот и причина нынешней волны говна на ССЖ:
At the Farnborough air show in July, newly formed Bermuda-based lessor Pearl Aircraft signed a tentative agreement for 30 SSJ100s, with options on 15, and described Italian operator Alitalia as "maybe" a target client.
Alitalia wants to replace its 10 Bombardier CRJ900s and six Embraer 170s, and is scrutinising the SSJ100 against the CRJ900/1000 and the Embraer 190. All three manufacturers have made sales pitches to Alitalia's executives, select employees and top frequent flyers, and await a decision from the carrier.
SuperJet International made another achievement in September when US-based engine lessor Willis Lease Finance agreed firm contracts for six SSJ100s with four options, noting that the aircraft appears to be capable of offering 10% better operating efficiency over competing models.
Compared with competitors in the same class, the SSJ100 "is undoubtedly superior", pointing to greater comfort due to "wider seats in the configuration three-plus-two, more headroom available, even more space in the luggage compartment and a larger cabin than that of the competitors [E-190 and CRJ900]".
"The reduction in the noise level during the flight allows a more enjoyable trip," and notes that the SaM146 engine "designed and built specifically for the SSJ100, is able to ensure lower fuel consumption by 10-12% compared with the competitors".
With regard to the SSJ100, Richard Aboulafia, senior analyst with US consultancy the Teal Group, says "there is something there. The product itself looks as though it was designed with reasonable goals and with a lot of international co-operation."
He says it is quite "conceivable" that the SSJ100 will break into the US market. "They are talking to the right audience, and emphasising third-party financing, which is crucial. These guys are on the right track."
MRJ: First flight is due in the second quarter of 2012, with first delivery to All Nippon Airways in the first quarter of 2014. In addition, US regional Trans States Holdings has signed a letter of intent for 50 firm orders and 50 options. But one year later the deal has neither been firmed up nor defined by Trans States.
"Everyone agrees MRJ have a good engine. The jet itself doesn't look to add much value. Originally, it was supposed to be composite, now it's metal. The engine alone makes the MRJ90 viable."
Aboulafia pours cold water on China's ARJ21 programme. Comac had initially aimed for service entry in 2007. Chengdu Airlines is expected to be the jet's launch operator. Comac "aimed low and missed. This was kind of an embarrassment from the word go," says Aboulafia.
He believes Comac would be better off focusing on the 150-seat narrowbody, the C919. "You leave it [the ARJ21] alone and hope somehow the C919 is a happier story. Even if you did fix it, there is no light at the end of the rainbow. The market is not great and even if it were, this looks like a plane designed in the 1960s. You put this down. You walk away and do something more useful."
сравнение самолетов:
SSJ стоит на 25% меньше конкурентов, имеет на 6 тонн меньше MTOW чем у Е-190, при той же пассажировместимости и дальности. Имея при этом лучший в классе комфорт, + наибольший объем багажных полок. Китайский ARJ похоже на грани провала, японец будет готов ещё года через 4, минимум. Новых движков ни EMB ни CRJ вешать не собираються, Ц-серия будет не скоро, да и будет дороже SSJ уже не на 25%, а в два раза. К слову, на Суперджет сейчас уже в три раза больше заказов, чем на CRJ 700/900/1000.
То есть, самолет конкурентноспособный получаеться. Если это не "надежда российского гражданского авиапрома на завоевание мировых рынков" - тогда я не знаю что вообще можно назвать "надеждой". Осталось получить сертификат и запустить серию, отловить детские болезни первого года - и успех практически обеспечен. В отличие от ARJ.
Отредактировано: дим - 26 окт 2010 19:11:41