Цитата: Explorer-2000 от 18.02.2020 02:43:00Вы что то путаете Китай не собирается ни с кем стратегически сотрудничать, деньги здесь вряд ли чем то помогут, у Китая денег сколько хочешь, а вот не всё получается, тем не менее свой двигатель они делают.
Это вы что-то путаете. Китай давно уже стратегически сотрудничает с Россией.
Основной китайский бомбардировщик Xian H-6K (копия Ту-16) до сих пор оснащается только российскими двигателями Д-30КП-2:
The H-6K, first flying on January 5, 2007, entered service in October 2009 during the celebrations of the 60th anniversary of the People's Republic of China. With a reinforced structure making use of composite materials, enlarged engine inlets for
Russian Soloviev D-30 turbofan engines giving a claimed combat radius of 3,500 kilometres (2,200 mi), a glass cockpit with large size LCD multi-function display, and a reworked nose section eliminating the glazed navigator's station in favour of a more powerful radar, the H-6K is a significantly more modern aircraft than earlier versions.
...
The new H-6K variant replaces the old Xian WP8 turbojets found on pervious H-6 versions with new Russian Soloviev D-30-KP2 turbofans. The D-30 low bypass two shaft turbofan—which some might call a leaky turbojet—has been modified for use on a number of applications ranging from the Mach 2.83 capable Mikoyan MiG-31 Foxhound interceptor to the Ilyushin Il-76 military transport to the Il-62 airliner to the new Xian Y-20 strategic airlifter. While the D-30—having been originally designed to power the MiG-31—is not an ideal engine for a subsonic bomber or transport aircraft, it is an enormous improvement over the primitive WP8 turbojets that were originally installed on the H-6.
Свой движок WS-18 для этого самолёта у китайцев никак не получается, проблемы с материалами, постоянные переносы сроков. Сейчас говорят о переносе начала ограниченного серийного производства WS-18 уже на 2024-й год.
Всего в ВВС Китая не менее 100 шт. Xian H-6K, для них КНР закупила с 2009 года у России 200+ шт. двигателей Д-30КП-2.
...
Основной китайский военно-транспортный самолёт Y-20 тоже до сих пор оснащается только российскими двигателями Д-30КП-2:
За 7 лет выпущено уже более 48 шт. таких самолётов, по 4 движка на каждом. Значит 200+ шт. Д-30КП-2 двигателей Россия с 2013-го года уже продала в Китай только для Y-20.
Свой двигатель (WS-20) для этого самолёта китайцы тоже пытаются делать, но очень уж медленно, со сдвигом всех сроков на 7-8 лет.
Изначально китайцы планировали начать серийное производство WS-20 в 2016 году, но после многочисленных задержек перенесли начало ограниченного предсерийного производства на 2024:
Цитатаalternative engine for the Y-20, the WS-20, will also enter limited production starting from 2024,” Alert 5 explained.
But for now, the Y-20 and H-6K fly with Russian D-30 turbofans.
Получается, с 2009 по 2019 Китай закупил у России для своих бомбардировщиков и транспортников уже более 400 шт. двигателей Д-30КП-2.
...
В этом году поставки Д-30КП-2 в Китай продолжатся, к концу 2020-го года их общее количество будет доведено до
463 шт.:
China buys 463 D30 engines for Y-20 and H-6K06.01.2020
According to the information provided by the Russian side, Russia is selling a total of 463 engines to China from 2009 to 2020. The introduction of these engines indicates that domestically produced large Y-20 transport aircraft and H-6K series strategic bombers have entered their mass production stage.
China imported the first batch of D-30KP-2 turbofan engines in 2009, the number of which was 55, and all were delivered before 2011.
It is generally believed that these engines may be used for bomber H-6K bombers, each bomber H-6K requires 2 Engines, plus spare engines, these engines can make about 24 H-6K bombers. In 2011, China purchased another 184 D-30KP-2 turbofan engines from Russia. These engines were delivered before 2015. Considering that Y-20 transporter just flew for the first time in 2013, these engines should also be used for H-6K bombers. And as Y-20 got 5 prototypes, and each Y-20 was equipped with 4 engines, plus a total of more than 25 engines. After deducting these engines, the remaining engines could be used to produce about 80 H-6K bombers, estimated by military analyst Xiao Feizhu.
In 2016, China continued to purchase additional D-30KP-2 turbofan engines, and purchased 170 engines for the third time. The delivery plan is: 44 engines to be delivered in 2017, 40 engines to be delivered in 2018, 48 engines to be delivered in 2019, and 38 engines to be delivered in 2020.
According to related reports, Y-20 was delivered to China’s military in 2016, so these engines may be used to produce Y-20, and 170 engines can be used for up to 40 Y-20 transport aircrafts. Immediately after that, China purchased another fourth batch of D-30KP-2 engines with a total of 54 engines, which will also be delivered by 2020. The delivery plan is 10 in 2017; 12 in 2018; 12 in 2019; and 20 in 2020. These engines can be used to make about 20 H-6K bombers.
In summary, from 2009 to 2020, China ordered a total of 463 D-30KP-2 turbofan engines from Russia, which can provide power for about 40 Y-20 and 120 H-6K bombers. Of course, it is also possible that the same batch of engines purchased in 2016 will be used for both the Y-20 and H-6K, so the production numbers of the two aircrafts may also be adjusted.
По-вашему, закупка Китаем у России
463 двигателей Д-30КП-2, которые в данный момент являются единственными двигателями ВВС КНР на стратегических бомбардировщиках Xian H-6K и военно-транспортных самолётах (а также самолётах-танкерах) Y-20 - это не стратегическое сотрудничество с Россией?
Все эти 463 двигателей будут требовать запчастей из России, так что Китай еще долго будет закупать у наших заводов высокотехнологичную продукцию.
...
А также, до сих пор Китай вынужден закупать российские двигатели АЛ-31ФМ2 для истребителей 5-го поколения J-20. Свой WS-15 они тоже делают, но очень уж медленно... до 2026-го года по планам выпуск этих двигателей всего по 5 штук в год.
То есть речь еще об опытных двигателях для опытных прототипов (скорее всего, не выполняющих требований надёжности), а не о серийном производстве для строевых машин. Основным движком для J-20 многие годы будет оставаться наш АЛ-31Ф М2.
По состоянию на начало 2020-го все произведенные серийные J-20 (около 50 шт.) оснащались российскими двигателями. Это ещё
100+ двигателей.
Data provided by Hebei Cisri Dekai Technology Co. Ltd. shows a
maximum of only five WS-15 engines each year from 2020 till 2026. The WS-15 will power the J-20 stealth fighter.
Плюс недавно Китай закупил у России сразу 24 шт. истребителей Су-35, к ним тоже будут поставляться запасные двигатели.
...
Ну и не забывайте про сотрудничество Китая с Россией при разработке и производстве нового дальнемагистрального широкофюзеляжного лайнера CR-929:
Он будет оснащаться российскими двигателями ПД-35, углепластиковое крыло и многие другие важнейшие компоненты тоже будут производиться у нас.
Всё это, по-вашему, не стратегическое сотрудничество?